Riemerts-seikkailu

Wijziging Van Locatie

Vanochtend was het een raar gevoel, zo opstaan na 4 maand aan herinneringen dit appartement verlaten. Het rare gevoel was waarschijnlijk ook te wijten aan het feit dat ik wederom vroeg moest opstaan. Helaas reden er niet veel bussen van Valkeakoski naar Turku, waar ik moest aan boord moest gaan voor het schip die me naar Stockholm zou brengen.

Na oven boterkoeken gegeten te hebben vertrokken Steven, Jakob en ik naar school. Steven te voet, Jakob met de fiets en ik met mijn 24kilogram wegende koffer. Halverwege namen Steven en ik een kort afscheid, want onze wegen zouden 4 dagen scheiden. Steven en Jakob konden niet mee naar Stockholm wegens het tweede auditorium die nog af moest geraken. Hoewel Jakob daar uiteraard ook aan meewerkt, moest hij nog naar Valkeakoski City achter een extra valies waarin we alle drie extra gerief gaan in steken op de terugvlucht naar huis. Wat verder namen Jakob en ik ook afscheid en begon mijn reisje echt.

De zon zat uit en algauw stond ik helemaal onder zweet. Mijn volgepakte bagage bevatte niets van drank. Dus nog even rap de LIDL binnenspringen voor een flesje water. Ook dit had een afscheidswaarde, de winkel die mij 4maand van voedsel behoede krijg mij voor de laatste keer over de vloer.

Eenmaal op de bus naar Turku, had ik me vast gegordelt en de 3u lange reistijd gedood met een filmpje. Aangekomen in Turku om 13.30, stond mij een leuke wandeling op te wachten. De Haven was helaas aan de andere kant van de stad en hoewel de boot pas om 20.15 vertrekt, wou ik toch eerst ter plaatse zijn voor me in het zonnetje te zetten.

Omdat 4km wandelen met een 24kg wegende koffer nog niet erg genoeg is, hebben de finnen enorm veel ingegoten goten. De goten van de daken komen op straat, waarin een geultje gemaakt is waardoor het water loopt en valiezen telkens blijven steken! Om het nog een klein beetje erger te maken, is het wieltje van mijn valies kapot gegaan. Hoelang is een raadsel, maar voorlopig rolt het nog. Zolang het zijn basis functie niet verliest ben ik niet geneigd om een nieuw valies te komen. Hoewel, en dragen zie ik ook niet echt zie zitten. Dus hopen op de kwaliteit van de minder kwalitatieve koffer.

Na meerdere keren de weg te vragen uiteindelijk aan te komen op de haven merkte ik dat de boot er nog niet was, logisch als je weet dat ik om 14.50 toekwam! Gelukkig was de balie al open voor gasten om hun in te checken. Daarna heb ik mij in de cafetaria gezet en beginnen mijn achterstand in te typen! Onder ander dit verhaal en alle vorige tot de verassend vermoeiende zondag.

Dit was de eerste keer dat ik aan boort ging op een cruiseschip, voor zover ik mij kan herinneren. Ergens voelde ik me toegekomen in een groot pretpark. Het vriendelijke personeel wees mij een weg door de toch redelijk nauw sluitende gangen van de bood naar mijn kamer. Om de prijs wat te drukken had ik een gezamenlijke kamer voor vier genomen. Dit bleek goed mee te vallen omdat ik blijkbaar toch de enige ging zijn op deze doorreis. Na me volledig te installeren werd het tijd voor een verkenningsrondje.

Startend met het casino ben ik het volledige schip een paar keer rondgelopen om dan nog steeds verdwaald te geraken. Persoonlijk dacht ik dat zo'n cruise best leuk ging zijn en redelijk van prijs. Blijkbaar kon ik niet meer mis zijn dan ik was. Na 2 toertjes heb je alles 3 keer gezien en het was str*nte diere!

Door mijn kleine misboeking had ik 10euro schipgeld, waarvan ik 7 euro had gereserveerd voor een sauna. Tijdens mijn wandelingen dacht ik opeens dat het misschien geen kwaad kon om te kijken waar de sauna's zich bevonden om daarna op het gemak ze te bezoeken. Toen ik toekwam bij de sauna's bleek deze om 22.00 te sluiten (maar je kon binnen blijven tot 23.00). Gelukkig was het 21.58 en had ik nog al de tijd om binnen te gaan! Door deze abrupte verandering in planning, had ik dus ook geen verse kledij bij. Maar het feit dat ik anders mijn sauna zou mislopen, echt niet. In totaal waren er 5 sauna's elk, met hun aparte kleedkamer. De sauna's hadden uitzicht op het water en bij het passeren van al de kleine eilandjes, echt een unieke ervaring. De hottub was gezamenlijk, maar wegens het niet meehebben van een zwemshort, was dit dus uitgesloten.

Volledig gewassen en als een halve tomaat ben ik in mijn stinkende kleren teruggegaan naar mijn cabin waarna ik vond genoeg gereisd te hebben.