Riemerts-seikkailu

België Gaan Presenteren

Voor ik op Erasmus ben vertrokken, had ik me online ingeschreven voor een nieuw project hier in Finland. Dit project hield in dat ik in scholen zou gaan rondgaan, vertellen wat Erasmus allemaal inhoud en wat mijn eigen ervaring is tot nu toe. Ook belangrijk, hoe je als buitenlandse student er uiteindelijk in geslaagd bent om voor de klas te verschijnen. Dit project zou de jeugd moeten motiveren in informeren over de verder studeer mogelijkheden en interesse moeten wekken voor internationale loopbanen.

Na wat problemen te hebben met de organisatie heeft de docent van een school in Hämeenlinna mij persoonlijk gecontacteerd als ik het nog zag zitten. Uiteindelijk wou ik het voor mezelf doen en niet voor een organisatie, dus heb ik toegezegd.

Na smorgens vroeg de bus te nemen rond 8u30, kwam ik rond perfect om 10u aan waarna ik nog een kleine 5 min moest wandelen tot aan de leslokalen. Daar kreeg ik een warm welkom van de docent, met een koffie en een koekje voor ik aan de presentatie moest beginnen.

Mijn spreek publiek was rond de 17jaar en zoals de Finnen bekend zijn, dood stil tijdens het uitleggen. Er werd niet gebabbeld tijdens de presentatie, maar ook achteraf kwamen er niets van vragen. Nochtans is het algemeen de mode, dat als je ergens zegt dat je van België komt (buiten in België zelf dan) je een hele hoop vragen krijgt rondom onze problemen. Maar zoals wij eigenlijk niets over de Finnen weten, weten zij niets over ons. Dus is het ergens logisch dat er niet veel vragen kwamen.

De presentatie bevatte algemene informatie, zoals het feit dat Finland 11x groter is dan België, terwijl wij 2x zoveel inwoners hebben. Dat is dus een plaats verhouding per inwoner van 22x. Daarnaast ook nog hoe ons onderwijs systeem in elkaar zit, tov het Finse enzoverder...

Daarnaast probeerde ik hun ook wat warm te maken voor een eigen erasmus ervaring, want uit persoonlijke mening, is dat toch zeker de moeite!

Achteraf ben ik dan nog iets gaan eten met de docent die ook straffe verhalen wist te vertellen uit haar Erasmus periode!

Eenmaal thuisgekomen, heb ik nog verder geschreven aan mijn Thesis, zoals dat ook voor de volgende dagen het geval zal zijn.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!