Riemerts-seikkailu

Een Frisse Start!

Vanochtend was het eindelijk uitslapen! We hebben vandaag (Donderdag) niets van cursussen. (of toch nog niet). Helaas voor Steven had hij een skype afspraak met iemand, waardoor hij pijnlijk vroeg moest opstaan. (Skype heeft internet nodig en hierdoor is dit dan ook alleen mogelijk in school, wegens gebrek aan internet). Jakob deed nog een poging om mee op te staan, maar zijn bed liet hem nog niet los! Zelf ben ik om 10u30 opgestaan.

Na lekker uitgeslapen te zijn een stevig ombijt, heb ik een precisie douche genomen. We hebben namelijk nog geen douche gordijn. Hierdoor was de missie de douchekop zo dicht mogelijk bij het lichaam houden en met een schuine lichte hoek naar de muur, zodat de volledige badkamer niet nat zou worden en mezelf hierdoor kuiswerk bespaar!

Het zaligste gevoel in de ochtend, was toch dat ik eens verse kleren kon aandoen!!

Rond 11u hebben Vincent, die ook voor het uitslapen had gekozen, en mezelf ons klaargemaakt voor een ochtend wandeling. Zonder fietsen, auto of buspassen blijven er niet veel meer transportmiddelen over. Af en toe zie je ouders, kleine kindjes voortrekken op een slee, of men gebruikt de slee om boodschappen te vervoeren.

Ons appartement ligt 2.78km van de school. Dit is dus een minimum wandeling van 6km per dag. (als we natuurlijk niet verdwaald lopen in dit witte sprookjesland waar zelfs de straatnamen soms zijn ondergesneeuwd.

Deze 2.78km is de kortste route, als we dan nog naar de LIDL willen gaan winkelen, voor hun goedkopere prijzen, is het nog een stukje er bij!
Aangekomen op school, zijn we onmiddellijk gaan eten. Het warm eten op school bedraagt 2.35euro voor: een glas melk/water, groeten en de dagelijkse menu. Je mag zoveel eten nemen als je bord aankan. De Finnen hebben wel de beleefdheid dat al wat ze nemen, ook effectief opeten.

Na het eten hebben we ons in de inkomhal gezet, waar super comfortabele zetels staan en internet aanwezig is. Hier hebben we dan eigenlijk de hele middag blijven plakken en zoveel mogelijk data verzamelen voor s' avonds. Bvb: Cursussen downloaden, google maps voor onze weg naar huis uit te stippelen.

Daarnaast kwam er op een bepaald moment een Vietnamees naast mij zitten en we zijn aan de praat geraakt. De reden waarom hij naar Finland is gekomen omdat het Fins onderwijs gratis is. De enige kost dat hij heeft zijn de levenskosten.

Door dit systeem zie je hier enorm veel buitenlandse studenten uit, China, Ethiopië, Nigeria, Rusland, enz.. . Dit is echter niet de enige reden! Naast Engeland (waar inschrijvingsgeld rond de 10.000 Pond ligt), is het eigenlijk het enige land die zijn lessen het grootste deel in het Engels geeft. Nederlands, Frans, Duits, Spaans, ... is dus niet aantrekkelijk voor deze studenten.

Naast het gesprek, heb we (alle 4) gekeken voor een reisje naar Lapland te plannen. Met deze kleine uitstap zullen we: Met Husky's rijden, een Antarctische toer maken naar noord Noorwegen, sneeuwscooter rijden en het dorpje van de Kerstman bezoeken!

Om 18u zijn we vertrokken naar de winkel, De LIDL, dus heb ik vandaag meer dan 6km gestapt .. VERMOEIEND!!!!!

Na gevuld avond maal, zijn we beginnen met alles dat in onze keuken staat af te wassen! Met alle respect, maar die Chinezen (zelfs de meisjes) zijn blijkbaar niet veel hygiëne gewend! Vuil, Ma Vuil, echt niet normaal!! Zelfs de afloop van het bad telt ontelbare dikke zwarte haren.

Nadat ik hier ga afsluiten ga ik nog wat Hydraulica lezen en dan gaan slapen. De vermoeidheid van de laatste dagen zit nog steeds wat in de kleren.
Tot de volgende!!

Ik heb trouwens een filmpje gemaakt van ons appartementje. Hoewel ik in mijn reisblog beheer een tabblad ‘video's' staan heb, is dit onmogelijk om te zien voor jullie trouwe lezers.

Hierdoor geef ik de link hier mee:

Vergeet ook zeker niet de foto's te bekijken!!