Riemerts-seikkailu

Van hotel naar appartement

Vanochtend kwamen we wakker in het hotel, waar we opnieuw dezelfde kleren moesten aandoen die we al 2 dagen dragen.

Annina voerde ons terug naar Valkeakoski waar we een afspraak hadden met het hoofd van de automatisatie, Antii Aaimo.

Hij haf ons uitleg tussen welke vakken we konden kiezen voor onze 7 optional course punten. Uiteindelijk bleek ‘hydraulica en pneumatica' samen met ‘Finland through culture and language' de best mogelijke oplossing. Enerzijds vind ik het jammer dat ik geen automatisatie heb kunnen nemen. Want dit ging over protocollen gaan en open sources verbindingen. Maar ze zijn namelijk al begonnen met deze vakken.

Het leuke is dat Hydraulica en Pneumatica binnen 3 weken eindigt. Dit vak is namelijk al voor de semesterbreak begonnen. Omdat ik dit vak al eens gehad heb, zou dit geen probleem mogen geven. Het grote verschil is echter wel dat in België de nadruk gelegd word op pneumatica en hydraulica wordt eigenlijk weinig gegeven. Terwijl het hier omgekeerd is!
Dan hebben we nog ‘Finland through culture and language', waarvan we eigenlijk niet weten hoeveel we hiervoor moeten zullen doen. Hierover dus later meer. Dit vak hebben we alle 4, telkens op de vrijdag.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook onze Final Projects gekregen!!
Vincent (ICT): Moet een oud besturingssysteem koppelen aan een software die het koppeltoerental van een DC rem motor (soort trein-remsysteem simulator) moet koppelen. Hierover is echter nog wat onduidelijkheid over wat er allemaal bij kan komen rond dit project.

Steven en Jakob (Electronica): Moeten de 2 auditoriums voorzien van een nieuw touchscreen paneel met crestron. (Ergens ben ik hier jaloers op omdat ik super graag met crestron werk, dit is eigenlijk domotica). Hun project houd echter meer in dan gewoon wat programmeren .. Ze moeten alle toestellen in het auditorium kunnen bedienen via het touch paneel. Zelf heb ik nog alle software en informatie (wegens mijn erkend crestron certificaat)

Ikzelf, Riemert (Automatisatie): heb een project gekregen rond automatisatie. Ik moet een volledige labostand automatiseren, zodat er verschillende bakken kunnen worden gesorteerd. Dit moet gekoppeld worden met een touch screen van siemens zelf. Dus ga ik een project hebben via bus wat ik zeer interessant vind. Zelf heb ik hierover nog niets gehad, dus hoop ik veel bij te leren. Tevens ga ik ook vragen voor eventueel een kleurensensor aan te schaffen om zo een meer uitgebreid en deftig project te kunnen afleggen. Meer info en foto's volgen.
Voor het eerste hebben we op school gegeten. Pizza! Er waren ook nog andere mogelijkheden om te eten, maar ja .. je moet niet altijd de calorieën tellen!
Na even op het internet te hebben gezeten voor wat mails, zijn we het stad ingegaan voor een Fins bankrekening te openen. We hebben 1 rekening en deze staat op de naam van Steven, we zullen dus telkens naar deze overschrijven en met deze rekening het internet, eten en de huur betalen. Het enige nadeel is dat steven telkens moet meekomen naar de winkel, omdat hij moet kunnen bewijzen dat hij de eigenaar is van de rekening.

Hierna zijn we een simkaart gaan kopen, prepaid principe, zodat we voor 7 cent kunnen sms'en.

Terug op de Campus hebben we ons klaargemaakt om naar het appartement te gaan. Op het appartement aangekomen hebben we met de landheer gesproken die ons nog een koffiezet apparaat, extra borden en een pan. Daarna heeft hij ons rondgeleid in het gebouw waar we een eigen kleine fitness hebben (redelijk oud .. maar toch!!), Sauna tegen een maandelijks bedrag en een gratis wasruimte! Een filmpje van het appartement volgt zodra we internet hebben!

Op dit moment is er nog geen internet op ons appartement, maar met 2 elektronici en een ICT expert, maak ik mij niet veel zorgen dat dit snel in orde zal komen!
Tijdens onze eerste winkel uitstap hebben we beseft dat het leven hier in Finland best duur is. We hebben besloten om alles mooi in 4 te delen, Steven heeft een template gemaakt waardoor we onze kosten gaan kunnen bijhouden.

Na wat uitpakken (en het hele verhaal van vandaag te schrijven) is het tijd om slapen .. bye!

Reacties

Reacties

Tamara

Alleszins leuk om te lezen hoe alles ginder in zijn werk gaat,tof!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!