Riemerts-seikkailu

Hyvää Paivää Suomi!!

Onze wekker was nog niet afgelopen of we waren allen al wakker geworden door onze Finland kriebels. Het was 10u en persoonlijk voelde ik gelukkig (maar nog steeds een beetje moe) dat ik op een deftig bed de nacht heb kunnen doorbrengen! Een douche van 20graden voelde vreemd genoeg lekker warm aan.

Om de weg naar de express bussen te vinden heb ik enkele mensen aangesproken. Voor vriendelijkheid staan de volgende statistieken:
Vrouwen: ..5.. vs. ..2.. : Mannen
De vrouwelijke Finnen zijn gewoon op dit moment veel vriendelijker in omgaan met buitenlanders.

MVS*: We zitten nu op de bus van Helsinki naar Valkeakoski en de buschauffeur begint wat in het Fins te babbelen .. Elke zin lijkt een Sudoku op niveau, Mission impossible!

Door 4x aan over-checking te doen ontdek ik dat een medepassagierster ook naar HAMK university gaat. Deze is dan ook zo vriendelijk om ons de weg te leiden tot aan het bureau van Annina. De persoon van de dienst uitwisselingsstudenten.

Het was tijd voor een kleine rondleiding door de school. Onze monden (zeker de mijne) vielen open bij het zien van deze geautomatiseerde procesmogelijkheden! Gedemonteerde moto's, draaiende liften, een miniatuur huis met domotica software, coctail machines met debietmeters om de hoeveelheid drank te meten, ABB drives, robotica armen die een volledige transportband konden bewerken, klaslokalen met meer dan 30 PC's en elke bureau was voorzien van een didactische opstelling van pneumatische componenten en zoveel meer.

De Finnen zouden de Finnen niet zijn als ze dan ook geen sauna in hun school staan hebben !!
Daarnaast hebben we onze eigen (gratis) recreatie ruimte waar we kunnen ping pongen, biljarden en een kleine fitness .. Student zijn heeft nog zijn positieve kanten!

Hierna zijn we gaan kijken naar ons appartementje waar op dit moment nog 3 Chinese dames huisvesten. Na een kleine rondkijk in het appartementje en het contract te teken zijn we terug naar school vertrokken achter onze bagage. (Morgen meer over het appartementje.)

Annina, die in Tampere woont, heeft ons namelijk naar een hotel gebracht waar we gingen overnachten. Deze Omena hotels zijn goedkoper dan een jeugdherberg! 60euro voor 4 personen per nacht! Een badje dus..

Het enige probleem is dat er geen incheckbalie is, dus moesten we via een touch screen ons zelf inloggen, helaas was dit touch screen ingeslagen. Met een zwakke verbinding met het gratis internet van het hotel hebben we dan onze tickets op de stoep geboekt! Alweer eens spannende ervaring rijker!

MVS: Na een drukke eerste dag .. want het is nog geen 24 uur geleden dat we pas in Finland zijn toegekomen, hebben we al 3 steden gezien, 2 verschillende hotels, onze school en ons appartement getekend! Het wordt dus tijd om eens te gaan slapen .. daag!